ردکردن این
Dual Clutch Esfahan

تعمیر گریبکس دوکلاچه در اصفهان

گیربکس دوکلاچه (DCT) (گاهی اوقات به عنوان نیمه اتومات نیز شناخته می شود) نوعی سیستم انتقال خودرو چند سرعته است که از دو کلاچ مجزا برای مجموعه دنده های زوج و فرد استفاده می کند. این طراحی اغلب شبیه به دو جعبه دنده دستی جداگانه است که کلاچ های مربوطه آنها در یک محفظه قرار دارند و به عنوان یک واحد کار می کنند. در کاربردهای خودرو و کامیون، DCT به عنوان یک گیربکس اتوماتیک عمل می کند و برای تعویض دنده به ورودی راننده نیاز ندارد. در حقیقت گیربکس دوکلاجه از دو کلاج برای قطع و وصل نیرو در چرخ دنده ها استفاده میکند که دارای دو میله جداگانه می باشند. اولین DCT که به تولید رسید، گیربکس اتوماتیک Easidrive بود که در خودروی سایز متوسط هیلمن Minx در سال 1961 معرفی شد. این نوع کلاج در دهه 70 و 80 میلادی در اروپا دنبال می شود. اولین DCT دوران مدرن در فولکس واگن گلف R32 2003 استفاده شد. از اواخر دهه 2000، DCTها به طور فزاینده ای گسترش یافتند و جایگزین گیربکس های اتوماتیک هیدرولیک در مدل های مختلف خودروها شدند.  از مزیت های DCT نسبت به نوع دستی Full Manual، سرعت چند برابر تعویض دنده می باشد. چرا که در بیشتر خودروهای DCT راننده برای تعویض دنده نیازی به فشار دادن کلاچ ندارد و این عمل به صورت خودکار انجام می شود و راننده صرفا دنده را تعویض میکند و این امر باعث می شود که سرعت تغییر دنده بیشتر شود.

با زمان‌بندی عملکرد یک کلاچ برای درگیر شدن در لحظه‌ی دقیقی که دیگری در حال جدا شدن است، یک DCT می‌تواند دنده‌ها را بدون وقفه در تامین گشتاور به چرخ‌ها تغییر دهد.

چندین حالت دو کلاچه را میتوان در نظر گرفت:

  • اکثر خودروهای دوکلاچه، از دو بسته کلاچی که در مرکز قرار دارند استفاده می کنند که در همان محور چرخ قرار دارند که به آن فلاوییل Flywheel گفته می شود. بنابراین بسته بیرونی کلاچ قطر بیشتری نسبت به بسته کلاچ داخلی دارد.
  • بسیاری از DCTها برای تراکتورها (مانند Fortschritt ZT 320) از آرایش مشابهی استفاده می کنند که در آن کلاچ ها در همان محور چرخ فلایویل قرار دارند. تفاوت این است که کلاچ ها در موقعیت های مختلف در این محور (یعنی یکی در مقابل دیگری) و هم اندازه یکدیگر هستند.
  • طرحی دیگر دو کلاچ با اندازه یکسان را در کنار هم قرار داده است. این طراحی به دو محور ورودی در کنار هم نیاز دارد که از طریق چرخ دنده ها از میل لنگ به حرکت در می آیند.

تعمیرگاه خودروهای دوکلاچه در اصفهان

همانطور که در بالا مطالعه کردید، نحوه عملکرد گیربکس دوکلاچه کاملا پیچیده می باشد، با این اوصاف تعمیر این نوع جعبه دنده ها مستلزم متخصص مجرب می باشد. اتوکلینیک سید اصفهان، با در اختیار داشتن متخصصان مجرب در زمینه تعمیر گیربکس های اتوماتیک، دستی، دو کلاچه، تعمیر زیربند، جلو بند، تعمیر موتور خودروهای خارجی، از تعمیر خودروی خود اطمینان داشته. با داشتن بیش از 20 سال سابقه و در اختیار داشتن متخصصین خبره، رضایت اکثر مشتریان را جلب کند. تعمیرگاه اتوکلینیک اصفهان را می توان بهترین در زمینه تعمیر تخصصی گیربکس و موتور خودرو دانست.