ردکردن این

تعمیر گیربکس اتوماتیک al4

امروزه در بسیاری از خودروها از گیربکس al4 استفاده می شود. در واقع می توان گفت افرادی که به خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک علاقه دارند در حال افزایش است. ساخت این گیربکس توسط شرکت های خودروسازی فرانسه و رنو صورت گرفته است. گیربکس اتوماتیک al4 از نوع تیپ ترونیک به شمار می رود. در ادامه مقاله می خواهیم با گیربکس اتوماتیک al4 و علائم خرابی آن بیشتر آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

اجزای گیربکس al4

مبدل گشتاور که با عنوان کانورتر نیز شناخته می شود.
پمپ روغن یا پمپ هیدرولیک گیربکس
دیفرانسیل داخلی
پینیون که باعث کاهش نقش چرخ دنده می شود و به عبارتی رابط بین گیربکس و دیفرانسیل است.
مکانیزم واحد هیدرولیک گیربکس شامل مواردی از جمله ترمزهای گیربکس، کلاچ ها و دنده های سیاره ای می باشد.
مدارهای روغن، سنسورهای مبدل گشتاور و کامپیوتر هیدرولیکی اینها مواردی هستند که به جای کلاچ به کار می روند و عملکردشان بر اساس هیدرودینامیک می باشد.

مشخصات گیربکس al4

گیربکس اتومات al4 که چهار دنده به سمت جلو حرکت کردن و یک دنده به سمت عقب رفتن دارد در واقع یک گیربکس عرضی پنج دنده ای است که در قسمت جعبه دنده آن از سیستم مبدل گشتاور با کنترل الکترونیکی به کار رفته است و مدیریت آن به صورت الکتروهیدرولیک می باشد.

کیفیت گیربکس al4

این گیربکس دارای سیستم های دستی و اتوماتیک برای تعویض دنده و سرعت مناسب برای دنده ها و همچنین قابلیت تعویض دنده کلاچ سیاره ای است و نسبت به سایر گیربکس های رایج در کشور، کیفیت خوبی دارد. گیربکس al4 از لحاظ کیفیت در دسته گیربکس های تیپ ترونیک قرار دارد و مقبولیت بالایی در بازارهای جهانی دارد. حالت های ورزشی، زمستانی و عادی در این نوع از گیربکس ها باعث می شود که با آسودگی خاطر رانندگی کنید. تعمیر و تعویض گیربکس al4 در مقایسه با گیربکس های دیگر بسیار کم تر است. بنابراین، می توان گفت که این مدل گیربکس از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

بررسی مشکلات گیربکس اتومات al4 (پژو 206)

تقه یا ضربه زدن: ممکن است در حین تعویض دنده از یک به دو، صدای وزوز یا تقه زدن ایجاد شود. دستگاه دیاگ این نوع خطا را نشان نمی دهد. در این مواقع، تعمیرکار بدون باز کردن گیربکس و با ایجاد تغییراتی در دستگاه دیاگ می توانند این مشکل را حل کنند.

میزان روغن گیربکس

3 لیتر روغن در زمان تعویض روغن گیربکس و 6 لیتر روغن در هنگام تعمیر گیربکس استفاده می شود.

تعویض روغن گیربکس

از نظر کارشناسان ایران خودرو، روغن گیربکس باید در 35000 کیلومتر تعویض شود تا قطعات روغن گیربکس و همچنین عمر گیربکس افزایش یابد.

خطا در چراغ (Snow و Sport)

هنگامی که تقه شدیدی در حین حرکت خودرو ایجاد شود و چراغ اسپرت و برف روشن شود، درواقع خودرو در دنده 3 باقی مانده است و تا زمانی که خودرو روشن و خاموش نشود این مشکل رفع نمی شود. کاهش میزان روغن، خرابی شیر برقی و سرد بودن خودرو می تواند باعث بروز این مشکل شود.

پمپ روغن

پشت کانورتر، پمپ روغن قرار دارد و پروانه کانورتر باعث می شود که این پمپ چرخشی حرکت کند. روغن از فیلتر کشیده می شود و بعد به رادیات روغن فرستاده می شود تا خنک شود و در نهایت به قسمت های دیگر برود. کم شدن فشار پمپ، سوختن صفحه و خرابی دنده خورشیدی اینها مواردی هستند که در صورت نرسیدن روغن به پمپ اتفاق می افتد.

عملکرد دنده ها

مکانیزم گیربکس اتوماتیک al4، دو عدد زنجیره چرخ دنده است که حرکت آن به صورت سیاره ای می باشد. چند صفحه ای بودن کلاچ ها باعث می شود که با یک پیستون هیدرولیک و فنر برگشت کار کنند. دو عدد ترمز باندی و یک عدد ترمز صفحه ای برای متوقف کردن اجزاء مختلف زنجیره به کار می رود. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که گشتاور مخالف را به میزان چشمگیری کاهش می دهد و همچنین باعث کاهش سوخت و افزایش قدرت نیز می شود. هنگامی که آزبست یا صفحه ها دچار خوردگی شوند و یا بر اثر بی روغنی بسوزند؛ در این شرایط گیربکس نیاز به تعمیر دارد و برای رفع این مشکل باید به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.

مراکز بسیاری برای تعمیر گیربکس اتومات خودرو وجود دارد که از کارشناسان خبره ای برخوردار نیستند. اتوکلینیک تخصصی سید دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات هستند. این تعمیرگاه تخصصی در زمینه های (تعمیر گیربکس اتوماتیک al4، تعمیر گیربکس اتومات هیوندای، تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا، تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا، جلوبند، زیربند و غیره) یکی از معتبر ترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در شهرستان اصفهان می باشد.