ردکردن این
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیرگیربکس اتوماتیک: یافتن بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک اصفهان برای کسانی که صاحب خودرو هستند و از خرابی گیربکس رنج می برند بسیار اهمیت دارد. یکی از قطعات ضروری در خودرو، گیربکس است که با همکاری موتور خودرو موجب حرکت و شتاب گیری مختلف خودرو می شود. میزان خرابی گیربکس اتوماتیک در خودرو نسبت به سایر قطعات بیشتر است و به همین علت مراکزی با عنوان تعمیرگاه گیربکس تشکیل شده اند. در سراسر دنیا، افراد متخصص در حوزه گیربکس اتوماتیک فعالیت دارند. این افراد با دانش و مهارت بالای خود می توانند خرابی گیربکس اتوماتیک خودروی شما را شناسایی کرده و با بهترین ابزارهای روز دنیا، مشکل را رفع کنند.

خودروها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند و کار کردن درست این اجزا موجب حرکت درست خودرو می شود. موتور، سیستم برقی و گیربکس اتوماتیک، اساسی ترین اجزایی است که در هر خودرو قرار دارد. در حال حاضر، برای کارایی بالاتر و جلوگیری از خرابی های احتمالی خودروها از تعمیر گیربکس اتوماتیک استفاده می شود. گیربکس های اتوماتیک در مقایسه با گیربکس های دنده ای، حساسیت بالاتری دارند؛ زیرا اجزای داخلی به کار رفته در ساخت این گیربکس ها و نوع اتصالات آن ها با گیربکس دستی کاملا متفاوت است. مشکلات رایجی که برای گیربکس های اتوماتیک به وجود می آید، عبارت است از عدم تعویض دنده، تقه زدن و گاز هرز خوردن و ورود به حالت اضطراری. تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو باید توسط افراد متخصص انجام شود، در غیر اینصورت، ممکن است آسیب جدی به قسمت های مختلف گیربکس وارد شود. دیسک و صفحه از جمله قطعاتی است که در گیربکس های دنده ای استفاده می شود. این قطعات دیگر در گیربکس های اتوماتیک وجود ندارد و همین مکانیزم متفاوت موجب می شود که خرابی های این دو نوع گیربکس نیز به مراتب متفاوت باشند.
توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع برای تعمیر گیربکس، روغن آن نیز تعویض می شود. انواع روغن گیربکس اتوماتیک با استانداردها و گران روی مخصوص در بازار وجود دارد. از جمله این روغن ها می توان به GL5T، AL4، MTF، ATF، 85W90، 75W90 و 75W80 اشاره کرد.
میزان استهلاک گیربکس بستگی به کیفیت قطعات دارد. به عنوان مثال، گیربکس های خودروهای ایرانی و قدیمی مانند 206 اتوماتیک دارای بیشترین خرابی است. گیربکس خودروهای چینی و کره ای، خرابی های کم تری نسبت به خودروهای ایرانی دارند. همچنین، گیربکس خودروهای اروپایی و ژاپنی از کم ترین میزان خرابی برخوردار هستند. در ادامه قصد داریم با نشانه های خرابی انواع گیربکس اتوماتیک آشنا شویم.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس، قطعه ای است که نیروی ایجاد شده توسط موتور را به چرخ ها منتقل می کند. مکانیسم گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بسیار پیچیده است و بدون تعمیر و نگهداری آن، یا به دلیل فرسودگی و پارگی زیاد طی مسافت پیموده  شده، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. در ادامه مقاله قصد داریم با چهار علت رایج خرابی گیربکس آشنا شویم. اگر در حین تعویض دنده با مشکل مواجه شدید، حتما به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.

  عدم نگه داشتن خودرو در حالت P

از مشکلات رایجی که ممکن است برای خودروهای با گیربکس اتوماتیک رخ دهد، عدم ایست خودرو در حالت P است. موارد مختلفی برای بروز این مشکل وجود دارد؛ ولی معمول ترین دلیل بروز این مشکل، سلکتور گیربکس است. بهترین راهکار برای برطرف کردن این مشکل، تعویض این قطعه با نمونه اصلی و سالم است.

عدم شناسایی دنده عقب خودرو یا حالت D

همان طور که در اغلب مواقع حالت P گیربکس شناسایی نمی شود، ممکن است همین مشکل برای دنده عقب و جلو خودرو اتفاق بیفتد. عدم تشخیص دنده عقب و دنده جلو خودرو توسط گیربکس از معمول ترین دلایل دنده عقب نرفتن خودرو اتومات برای تعمیر گیربکس اتوماتیک است. در صورت بروز این مشکل باید سلکتور دنده تعویض شود.

گاز هرز خوردن در زمان حرکت و تعویض دنده

گاز هرز خوردن در گیربکس های اتوماتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم ترین دلایل بروز این مشکل عبارت است از خرابی سنسورهای گیربکس، کم شدن روغن گیربکس، کثیفی فیلتر، خرابی صفحه کلاچ ها، خراب شدن ساعت گیربکس، خرابی شیر برقی، خرابی صفحه های آزبست دار و همچنین سوختگی باند ترمز ها اشاره کرد. 

تغییر دنده به حالت اضطراری

یکی از متداول ترین مشکلات گیربکس های اتوماتیک، تغییر حالت دنده به اضطراری است. در این صورت، معمولا ماشین در دنده سه قرار می گیرد و به هیچ عنوان این حالت تغییر نمی کند. این مشکل در خودروهای با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه خشک، در شرایطی مانند ترافیک که گیربکس بیش از حد داغ می شود ممکن است اتفاق بیفتد و با استراحت دادن به گیربکس، این مشکل برطرف می شود. توجه داشته باشید که در انواع دیگر گیربکس باید به تعمیرگاه تخصصی خودروی خود مراجعه نمایید.

بروز حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک به دلایل مختلفی بستگی دارد و یکی از این دلایل، گرفتگی بیش از حد فیلتر گیربکس می باشد. این مشکل ممکن است سبب بروز خوردگی پمپ هیدرولیک گیربکس و همچنین کاهش فشار تورک کانورتر روغن شود.

علت تقه در حالت ها و دنده های مختلف در گیربکس اتوماتیک

 تقه زدن گیربکس اتوماتیک در وضعیت های متفاوتی رخ می دهد. معمولا در هنگام تعویض دنده ها و همچنین در حین تعویض دنده صعودی ممکن است این تقه زدن اتفاق بیفتد. خرابی شیر برقی روغن، کثیفی فیلترها و همچنین شل شدن اتصالات گیربکس موجب بروز این مشکل می شود و نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک دارد.

ساعت گیربکس اتوماتیک

کنترل تمام فعالیت جعبه دنده توسط ساعت گیربکس انجام می شود. این قطعه باعث تنظیم فشار روغن داخل گیربکس، توربین و حالات تعویض دنده می شود. تعویض دنده های اشتباه، دنده خلاص شده و تقه زدن گیربکس باعث خرابی ساعت گیربکس می شود. با تنظیم کردن ساعت گیربکس ممکن است تمامی این مشکلات برطرف شود.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

به روغن گیربکس، روغن واسکازین نیز گفته می شود. ممکن است در هنگام تعمیر گیربکس، روغن گیربکس خودروی شما نیاز به تعویض داشته باشد. توجه داشته باشید که حتما از روغن گیربکسی که توسط کمپانی خودروی شما پیشنهاد شده است، استفاده شود.

خراب بودن شیر برقی گیربکس

گیربکس ها برای کمک به تعویض دنده از روغن تخصصی استفاده می کنند. شیر برقی گیربکس یک شیر الکترو هیدرولیک است که باعث تنظیم جریان روغن می شود. در صورت خرابی شیر برقی، به علت کارکرد وسیله نقلیه با روغن گیربکس پایین، ممکن است چرخ دنده ها نیز آسیب دیده باشد.

مبدل گشتاور بد

در صورت فرسوده شدن و یا آسیب دیدن بلبرینگ های سوزنی ممکن است مبدل گشتاور در گیربکس های اتوماتیک از کار بیفتد. یکی از نشانه های خراب بودن مبدل گشتاور، صدای ناله در زمان رانندگی است، اما نه در موقعی که گیربکس در حالت خنثی باشد.

کلاچ بد

یکی از نشانه های خرابی کلاچ خودرو، بوی سوختگی است که در حین تعویض دنده ایجاد می شود. از دیگر علائم خرابی کلاچ، می توان به پدال کلاچ اسفنجی و نرم اشاره کرد که به آسانی فشار داده می شود و حتی بیشتر از حد معمول به زمین نزدیک می شود.

روغن گیربکس کم

بسیاری از مشکلات گیربکس اتوماتیک بستگی به نحوه کارکرد گیربکس با روغن گیربکس ناخالص یا کم دارد که احتمال دارد به دلیل نشتی باشد. اگر روغن قرمز یا مایل به قرمز را در پارکینگ خود مشاهده کردید، به احتمال زیاد متوجه نشت روغن گیربکس شده اید. برای رفع این مشکل، حتما در اسرع وقت به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.

تمام قطعات متحرک به کمک روغن هیدرولیک یا روغن گیربکس، روغن کاری می شود و همچنین برای حرکت دادن آن قطعات متحرک تحت فشار قرار می  گیرد. اگر در داخل گیربکس شما، به اندازه کافی روغن گیربکس وجود نداشته باشد، ممکن است مشکلات بسیاری اتفاق بیفتد. مهر و موم های گیربکس، کلاچ ها، بدنه سوپاپ و چرخ دنده ها با تجمع گرمای اضافی آسیب می بینند. همچنین، کم بودن روغن گیربکس منجر به لیز خوردن و تأخیر در درگیر شدن دنده دارد. توجه داشته باشید که باید تعویض روغن گیربکس و فیلتر مانند موتور خودرو، حداقل یک بار در سال و یا هر 12000 مایل صورت گیرد. با افزایش مسافت پیموده شده ممکن است ترکیب شیمیایی روغن گیربکس از بین برود و از رنگ صورتی مات به قهوه ای زنگ زده یا سیاه تبدیل شود. اگر قصد دارید که با مراحل ابتدایی شناسایی خرابی گیربکس اتوماتیک آشنا شوید و سپس به تعمیرگاه مراجعه کنید، بهتر است با ما همراه باشید. رایج ترین نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک عبارت است از:

بررسی کردن هشدار گیربکس یا چراغ موتور

یکی از مهم ترین نشانه های خرابی گیربکس، چراغ هشدار گیربکس یا چراغ موتور است. این لزوما به این معنا نیست که گیربکس با مشکل جدی مواجه شده است. به هر حال، با مشاهده این مورد، باید اقدام به بررسی گیربکس و موتور خود کنید.

سوختن روغن گیربکس

گرمای بیش از حد یا روغن گیربکس در حال سوختن باعث به وجود آمدن بوی سوختگی از وسیله نقلیه می شود. اگر با این مورد مواجه شدید، حتما خودرو را مورد بازرسی قرار دهید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری شود.

نشتی روغن گیربکس

از دیگر علائم خرابی گیربکس میتوان به نشتی روغن گیربکس اشاره کرد. این وضعیت به صورت مایعی با بوی شیرین در زیر خودرو و در هنگام پارک کردن نمایان می شود.

لغزش دنده

اگر خودروی شما در زمان حرکت خودر در دنده لغزید و از آن خارج شد، حتما برای ارزیابی خودرو به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا از آسیب های بیشتر در حین رانندگی جلوگیری شود.

جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک

توجه به نحوه صدا و کنترل خودرو باعث میشود که از خرابی گیربکس جلوگیری کند. اگر علائم ذکر شده در بالا زود متوجه شوند، احتمال دارد گیربکس از بین نرود. آگاهانه رانندگی کردن نیز باعث می شود که فشاری به گیربکس وارد نشود. فرسودگی زودرس گیربکس به عواملی از جمله پارک کردن بدون ترمز دستی، تعویض نادرست دنده و تعویض گیربکس اتوماتیک قبل از توقف کامل خودرو بستگی دارد.

بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک اصفهان

یکی از رایج ترین مشکلاتی که صاحبان خودروهای خارجی در هنگام خرابی گیربکس اتومات خودرو با آن مواجه هستند، انتخاب تعمیرگاه تخصصی برای تعمیر گیربکس اتومات خودروی لوکس خود است. کیفیت بالای خودروهای خارجی باعث می شود که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری داشته باشند. در چند سال اخیر، خودروهای برند هیوندای در ایران فروش قابل ملاحظه ای داشته است. در صورتی که گیربکس اتومات هیوندای به درستی از خودرو خارج نشود ممکن است سیستم برقی و همچنین اتصالات کوچک بین گیربکس و موتور شکسته شود و مشکلات دیگری را در گیربکس اتومات هیوندای ایجاد کند. این مشکل زمانی رخ می دهد که فرد تعمیرکار در زمینه ی گیربکس اتومات و نوع اتصالات آن، از دانش کافی برخوردار نباشد.

به طور کلی، با گذشت زمان ممکن است برای گیربکس های اتوماتیک مشکلاتی مانند تقه زدن و گاز هرز خوردن رخ دهد. توصیه می کنیم در صورت بروز هر یک از این مشکلات، برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در اصفهان، به اتو کلینیک تخصصی سید مراجعه کنید.